Jestli poletím? Neváhal jsem ani vteřinu, říká Ian Fraser

Při obletu Austrálie měl Jiří Pruša na palubě Cessny 182 netradičního společníka - mořeplavce Iana Frasera.

Jedna z mála fotek, na níž jsou oba účastníci expedice Austrálie 2017, Jiří Pruša i Ian FraserZoom gallery
Jedna z mála fotek, na níž jsou oba účastníci expedice Austrálie 2017, Jiří Pruša i Ian Fraser

Australan Ian Fraser se totiž jako jachtař dobře vyzná v problematickém počasí na severu Austrálie, a protože v době konání expedice se tu daly očekávat monzunové bouře, stálo za to ho mít k ruce. Kromě toho je Ian zajímavá osobnost, tak jsme ho v rámci expedice trochu vyzpovídali. 

Iane, jak dlouho vám trvalo, než jste na nabídku Jiřího Pruši kývl? Neměl jste obavy svěřit se do pilotních rukou neznámého člověka z druhého konce světa? Poprvé jste se viděli těsně před nástupem do expediční Cessny.   

Neváhal jsem ani vteřinu. Řekl jsem ano okamžitě, jakmile jsem se o téhle možnosti dozvěděl. Od kamarádky Lesley z IATA (Prušova kolegyně z doby jeho působení v ženevské centrále IATA, pozn. red.) jsem měl pozitivní zprávy o Jirkových schopnostech a viděl jsem jeho předchozí expedice na webu Flying Revue. Nebylo co řešit a čeho se obávat. Žádné strachy, starý brachu, a bylo to.   

Ianův pozdrav čtenářům Flying Revue. Cessna před odletem z Port Hedland. Zoom gallery
Ianův pozdrav čtenářům Flying Revue. Cessna před odletem z Port Hedland.

Od kdy se plavíte po řekách a mořích? 

Jezdím na lodi od chvíle, kdy mi otec ve dvanácti letech koupil "tinny", což je australský výraz pro malou hliníkovou loďku. Tu totiž krokodýli na rozdíl od nafukovacích člunů obvykle nechají na pokoji. 

Později jsem si postavil vlastní 17 stop dlouhou dřevěnou loď a posléze nepatrně delší loď laminátovou, se dvěma motory. Když měla moje manželka Claire téhle malé lodi dost, postavil jsem jí křižník dlouhý 36 stop, s veškerým komfortem (WC, klimatizace atd.). Odvezl jsem loď z Brisbane na Hamilton Island a používám ji dodnes. 

Už jste někdy letěl sportovním letadle?

Jednou, asi před 30 lety. Z Brisbane do Tamworth, což je asi 600 km, a zpět. 


Ke konci tohoto videa Iana můžete vidět i na palubě expediční Cessny.

Jak se vám letadlo jako mořeplavci zamlouvá?

Moje loď létá po vodě. Létání ve vzduchu je ovšem o notný fous lepší.

Už jste někdy viděl svou zemi takto koncentrovaně shora?

Až na ten kousek před třiceti lety dosud nikdy. Ze vzduchu vypadá vše nádherně, je těžké říci, co je to "nej".

Ian se dokázal vždy rychle spřátelit s domorodci...Zoom gallery
Ian se dokázal vždy rychle spřátelit s domorodci...

Možná bych mohl zmínit Lake Eyre, The Olgas (skalní monumenty poblíž Ayers Rock, pozn. red), pláže kolem Esperance… Je toho hodně, těžko se vybírá. A moře je shora také velmi zajímavé. 

Co vás v letadle nejvíc baví?

Vidět, jak skvěle Jiří letadlo ovládá a vede. A také, jak jsem už zmínil, že mohu sledovat všechnu tu krajinu pod sebou. Vypadá shora tak odlišně… 

Máte i nějaký negativní zážitek?

Negativní dojmy? Ani, ne. Snad jen takoví ti „Hitleři“ na některých letištích. Ti mě otrávili, dělali Austrálii ostudu, jak Jiřího sekýrovali. 

Uvažoval jste někdy, že si uděláte pilotní průkaz? Austrálie je k tomu jako stvořená. Všude daleko…

Ano, ale moje žena řekla ne. 

Ian domlouvá palivo. Logistické úkoly tak díky němu odpadly z povinností Jiřího Pruši, což ten si nesmírně pochvaloval. Zoom gallery
Ian domlouvá palivo. Logistické úkoly tak díky němu odpadly z povinností Jiřího Pruši, což ten si nesmírně pochvaloval.

Jak byste jednoduše srovnal létání a plavbu?

U plavby i létání musíte věnovat velkou pozornost počasí, to je stejné. A rozdíl? Při létání se dostanete do cíle mnohem rychleji. 

Jakou nejbližší cestu lodí chystáte?

Opět z Brisbane na Hamilton Island. Ale asi až příští rok. 

Co při sólo plavbě nejvíc milujete? 

Miluji to, že můžete jet právě tam, kam skutečně jet chcete. V paměti mám stále můj první příjezd na pláž White Haven poblíž Hamilton Island – byla to moje první dlouhá jachtařská výprava. Užívám si i to, že nemusíte přemýšlet o komkoli jiném a děláte jen skutečně svá vlastní rozhodnutí. Na druhou stranu, musím dávat pozor na únavu. Plavba je fyzicky mnohem namáhavější než létání. 

Ianova loď Clarian. Říká jí křižník a prý ji postavil kvůli manželce, když se jí jeho předchozí loď zmrzela. Bystrozrací na můstku objeví nejen Iana, ale i jeho manželku Clair. Zoom gallery
Ianova loď Clarian. Říká jí křižník a prý ji postavil kvůli manželce, když se jí jeho předchozí loď zmrzela. Bystrozrací na můstku objeví nejen Iana, ale i jeho manželku Clair.

Zlé je, když jste uprostřed moře a zkazí se počasí bez jakékoli možnosti se z něj dostat, obzvlášť když místo větru v zádech musíte tvrdě bojovat s protivětrem. 

Kde jste byl na moři nejdál, kam byste se rád vrátil a čemu byste dal nálepku „never more“?

Nejdál jsem byl na Hamilton Island (asi 1 000 km) a právě to bych si rád příští rok zopakoval. Láká mě také Musgrave Island a Lagoon v oblasti Velkého Bariérového Útesu (cca 700 km). Naopak víckrát nepojedu na Pancake Creek inlet (Queensland) – špatná kotviště, žádné ryby a vůbec samé problémy. 

A pokud se bavíme o náročnosti, určitě bych zmínil White Bay Bar v dolní části Fraser Island. Tady to může to být nebezpečné a obtížné, pokud je nepříznivý vítr a zlý příliv.

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg


 

Austrálie 2017 > Jestli poletím? Neváhal jsem ani vteřinu, říká Ian Fraser
Loading...

Expedice: Austrálie Flying Revue

Loading...

Expedice: Austrálie Flying Revue